Quatre jovenets van entrar la primavera del 1963 en un estudi fotogràfic de Liverpool
amb actitud divertida. Eren músics, però aquell dia anaven a exercir de models.
I els feia gràcia. Per primera vegada --amb el temps es va comprovar que també
per última-- els quatre nois posaven per a una campanya publicitària. Les
fotos es van incloure en un fullet de la marca de roba vaquera Lybro Jeans.
Van sortir fortament retocades, remarcades les línies amb llapis i manipulada
la roba. Però les fotos, tal com es van fer, sense retocs, no van sortir mai a
la llum. Van quedar amagades en una vella carpeta fins que recentment les va descobrir
Richard Cooper, actual director de l'estudi fotogràfic i jove assistent
d'aquella sessió del 1963. "Es
van mostrar molt relaxats --ha rememorat Cooper--. Recordo que vaig
revelar els negatius abans que se n'anessin i tots quatre es van amuntegar a la
saleta de revelatge per mirar els resultats per sobre de la meva espatlla".
Cinc fotos d'aquells originals --quatre d'individuals i una de grup-- han estat
ara adquirides pel periodista musical Jordi Tardà per al futur Museu del
Rock. UN
GRUP QUALSEVOL "Com molts altres objectes relacionats amb els Beatles,
aquestes imatges havien caigut en l'oblit. Ja va passar el mateix amb les
famoses cintes de la BBC. O amb aquell material inèdit descobert en una maleta
a Austràlia", explica Tardà. "Per
mi --ha assegurat Cooper-- en aquell moment només eren quatre nois
d'un grup. Un grup qualsevol. Recordo que s'ho van passar bé". I és que en
aquella època encara no eren mundialment famosos, però els faltava molt poc per
passar el llindar de la glòria planetària.
| | Els
Beatles, que estaven deixant enrere les actuacions de The Cavern,
sabien que al final d'aquella setmana la cançó From me to you es
convertiria en un número u, el primer oficial de la interminable llista d'èxits
posteriors (Please, please me ja havia arribat al capdamunt de les
llistes de nombroses publicacions). CLIMA
D'EUFÒRIA John Lennon va anunciar la notícia a la resta del grup a
l'inici d'aquella sessió. El bon humor, per tant, va marcar la jornada fotogràfica.
"Es va portar a terme en un ambient d'eufòria. Tots quatre eren conscients
que els Beatles estaven a punt de deixar de ser un grup primerenc,
i estaven convençuts que triomfarien i arribarien a ser el millor grup d'Anglaterra",
explica Tardà, que assegura haver cultivat els últims temps l'amistat de
Pete Best, el primer bateria del grup, que el va guiar en la determinació
d'aconseguir les fotografies. En
aquella campanya publicitària per a la marca de texans de Liverpool --avui inexistent--,
els quatre components apareixen en el fullet que finalment es va publicar amb
les cames allargades i la cintura reduïda, per obra i gràcia del llapis. Curiosament,
George Harrison llueix uns pantalons d'inspiració flamenca, i així consta,
en forma de reclam, a l'imprès original. "Els
homes més elegants d'Espanya van donar a Lybro la idea de la línia flamenca",
es va poder llegir llavors en el catàleg. A
la imatge de grup (centre de la pàgina), i per no quedar tapat darrere dels altres,
Paul McCartney es va enfilar dalt d'una caixa. Segons sembla, aquella caixa
encara es fa servir habitualment a l'estudi fotogràfic de Liverpool. No, no consta
que Jordi Tardà l'hagi comprat ja per al projecte del seu museu rocker,
però tot arribarà.
|