Ni els clàssics de l'antic beatle, ni els veterans actors sobre l'escenari, ni
els canvis després de les representacions a San Francisco han pogut evitar el
fracàs del musical Lennon, que diumenge va debutar oficialment a
Broadway amb 10 dies de retard. Les crítiques han estat demolidores. I la constant
presència de Yoko Ono,
la viuda de John Lennon, involucrada en el projecte des que el director
Don Scardino
va trucar a la seva porta fa set anys, ha estat blanc de befa a la premsa nord-americana. El
musical presenta cinc actors (entre els quals hi ha Will
Chase, Terrence
Mann i Chuck
Cooper) fent de Lennon, des de la seva infància a Liverpool
fins al seu assassinat, el 1980. I al teatre Broadhurst sonen clàssics com Imagine,
Give piece a chance i Instant Karma. Però
la producció sembla no haver convençut ningú, a pesar d'haver modificat en un
40% el muntatge original, concebut en format de concert, amb els nou actors del
musical (homes i dones, negres i blancs) representant el músic. Així va debutar
a San Francisco. Però després de comprovar la confusió del públic, Scardino
va decidir presentar la història per ordre cronològic, amb un actor principal
fent de John Lennon, més presència dels Beatles i de Cynthia,
la seva primera dona. A més, el personatge de Yoko
Ono entra més tard en escena. "És possible que el xou de San Francisco
centrés massa l'atenció en la relació entre John i Yoko.
Ara està més equilibrat", comenta Michael
Potts, que canta Attica State. Però
els canvis no han donat resultat. "Els biògrafs indiquen que era un home de corrosiva
intel.ligència i d'una gran creativitat, amb prou dimonis interns per omplir un
comtat a l'infern.
| |
Aquesta versió de la seva vida suggereix que era un petit nen perdut que buscava
amor als llocs equivocats fins que va trobar Yoko
Ono i va descobrir l'adult que hi havia dins d'ell", diu Bren
Brantley a The New York Times, que descriu el musical com "onocèntric." L'artista
japonesa defensa l'obra, creu que "a John li hauria encantat" i descriu
el paper que ella hi fa com a protectora de la seva música. "El xou està ple de
sentit de l'humor. Rius i rius fins a rebentar. Però així és com va passar. Va
ser de sobte, i encara se'm fa difícil veure-ho", assenyala. Lennon
no presta atenció als primers anys de la seva carrera, al seu primer matrimoni,
el seu primer fill o la seva marxa dels Beatles, el 1970. "Imaginin que
no hi ha Beatles, ni pel.lícules, ni White album, ni llibres
de poesia, ni dibuixos. Imaginin que no hi ha fill abans de Sean,
ni una amant anomenada May
Pang, ni una profunda depressió ni res seriós amb les drogues. Aquesta
és la llegenda de John Lennon, passada pel selectiu filtre i els interessos
de Yoko Ono Lennon",
apunta Linda Winer
a Newsday. Tampoc
els fans dels Beatles trobaran la seva música en aquest muntatge. "El musical
fa tot el que pot per convertir les senzilles lletres de John en una cosa
cridanera", apunta Jim Farber
al Daily News. Però el director, que ha escrit el guió a través d'entrevistes,
notes i cintes, utilitzant les pròpies paraules de Lennon, assegura que
el seu muntatge és fidel al músic. Centrat en les lletres, els drets de les quals
controla la seva viuda, Scardino
explica que "no hi ha John sense Yoko".
|