Tots
els fans dels Beatles ho saben, però ningú ho ha vist. El 1994, Paul
McCartney, George Harrison i Ringo Starr van tocar junts per
primera i única vegada des de la dissolució del grup, i la històrica trobada es
va filmar. Ara, aquella jam session s'ha convertit en l'atractiu estrella de la
versió en DVD de la sèrie Anthology, un documental de 12 hores en
què els Beatles expliquen en primera persona la seva apassionant història.
A la ja per si mateixa descomunal obra, que surt avui a la venda, s'hi han afegit
81 minuts amb unes imatges inèdites, principalment centrades en aquella trobada,
la més a prop que han estat els Beatles de reunir-se, el vell somni incomplert. VELLES
FERIDES La trobada va tenir lloc a casa de George, Friar Park,
als afores de Londres, i mostra clarament com algunes ferides entre ell i Paul
encara no havien cicatritzat. "¿Toquem Blue moon?", suggereix McCartney.
I Harrison, amb gest displicent, li contesta: "D'acord, però la versió
curta, per favor". Els tres --Paul i George amb acústiques i
Ringo a la bateria-- eludeixen expressament el cançoner del grup, i toquen
sense gaire convicció vells talls com Raunchy (la peça que va haver
de tocar Harrison davant Lennon per ser admès en el grup), Thinking
of linking (una primitiva cançó inèdita de Lennon i McCartney)
i Blue moon of Kentucky (un clàssic de Monroe).
George no badalla, però gairebé. Tot canvia, no obstant, quan surten al
jardí de Harrison. Allà es produeix l'única espurna de vida de beatlemusic,
l'única resplendor carregada de veritat. Tocant uns ukeleles i amb Ringo
percudint sobre les seves cuixes, els anomenats Threetles fan una adorable
versió d'Ain't she sweet, aquella peça que cantava John en
els dies d'Hamburg. | | "¿I
si féssim música nova?", arriba a suggerir Ringo, entusiasmat, en un
altre moment de la sessió. I d'alguna manera ja ho van fer. El nou Anthology
mostra uns detalls del procés de gravació de Free as a bird i Real
love, les dues cançons inacabades de John Lennon que Yoko
Ono va decidir cedir-los en aquell moment. La
reunió dels Threetles no només és musical. Asseguts al voltant del productor
George Martin,
es dediquen a revisar velles cintes del grup als estudis Abbey Road. Hi
ha moments realment emotius, com quan se sent per la sala la misteriosa veu de
Lennon a A day in life i tots es queden paralitzats. "Segur
que John no s'esperava que la gent escoltés això 32 anys després",
diu el cinquè beatle. També hi ha moments divertits, com quan Martin
diu que els efectes de Tomorrow never knows són irreproduïbles en
directe. "Doncs truca a Phil
Collins", diu amb ironia Harrison. El
so dels cinc DVD ha estat remesclat en el sistema 5.1 surround, i això proporciona
una extraordinària transparència a cançons de la segona època del grup, amb les
veus principals al centre i la música ben distruibuïda en l'estèreo. La millora
és evident en cançons com ara Strawberry fields forever, Rain
i Hello goodbye. Aquest mateix sistema serà utilitzat en la futura
remasterització digital de tota l'obra del grup i també en la nova versió de Let
it be, que sortirà sense els arranjaments de Phil
Spector a finals d'aquest any. En aquesta feina es posarà a treballar
Paul quan acabi la gira que tan bon gust de boca ha deixat a Barcelona.
|