John Lennon volia ser més gran que Elvis,
encara que avui, just 25 anys després del seu assassinat el 8 de desembre del
1980, és difícil avaluar si ho ha aconseguit. Presley
segueix sent el rei en el terreny comercial, però el missatge, l'actitud i la
imatge de Lennon semblen més universals, més profundes, més acceptades.
L'any passat, Elvis
va generar 38 milions d'euros, segons la revista Forbes, mentre que Lennon,
que arriba a la tercera posició en la llista dels morts més rendibles, va ingressar
gairebé 19 milions d'euros. Més que una estrella de l'espectacle, Lennon
és davant el món una icona de la pau, i el seu Imagine, la banda
sonora de les bones intencions a gairebé qualsevol racó del planeta. Encara que
les vendes dels seus discos no siguin espectaculars (219.000 unitats el 2004,
la meitat que l'altre beatle desaparegut, George Harrison), els fans acaben
d'elegir Lennon com la icona del rock més gran de tots els temps en una
gran enquesta realitzada per la prestigiosa revista musical britànica Q. En una
altra votació, Lennon apareix com el setè personatge més important de la
història de la Gran Bretanya, davant de Nelson,
Newton i Shakespeare.
¿Una exageració? Potser sí. La mitologia proporciona curiosos resultats, com que
Quina nit la d'aquell dia figuri entre els millors 100 films de
la història del cine, segons la revista Time. A l'era del màrqueting, la imatge
de Lennon és més potent que la seva pròpia persona. L'HABITACIÓ
BLANCA Si alguna cosa representa la imatge amb què Lennon s'ha donat
a conèixer a la generació iPod, és el famós vídeo d'Imagine amb
el piano blanc i l'habitació blanca. És igual que Capitol Radio acabi d'airejar
una vella entrevista inèdita en què Lennon assegura que Imagine no és el
seu millor treball. És igual que la majoria dels músics influenciats per Lennon
citin cançons dels Beatles -- Tomorrow never knows, A
day in the life-- i discos dels Beatles --Revolver,
Rubber Soul-- com les seves obres mestres. Yoko
Ono, la viuda, ha fet una bandera d'Imagine, i així ha reduït
les arestes del mite per fer-lo més universal. Actualitzar i dignificar el mite,
un procés que a vegades col.lisiona amb els imperatius comercials, és la gran
preocupació de Yoko,
que, com reflectia recentment la premsa brità- nica, "està més preocupada ara
per l'obra de John que quan era viu". No en va maneja un patrimoni valorat
en més de 1.000 milions d'euros. Lennon
és sinònim de rock, però el fet d'haver estat assassinat jove --els cinc trets
fatídics que li va descarregar Mark David Chapman--, va crear immediatament el
mite col.lectiu del pacifista abatut per la mateixa violència que va combatre.
Així, sense matisos, resulta una imatge equívoca, però funciona. Paul McCartney
va escriure When I'm 64 (Quan en compleixi 64) i ja
té aquesta edat. John estava escrivint Life begins at 40
(La vida comença als 40) quan el van matar.
| |
McCartney
també aspira a ser venerat per la humanitat. Però l'avantatge que li ha agafat
Lennon sembla insalvable. Un quart de segle d'antologies, reedicions, documentals,
exposicions, subhastes, èxtasis pacifistes i fins i tot un musical a Broadway
han transformat l'estrella reclosa que era Lennon en els seus últims anys
en una espècie de Dalai Lama
del rock. A Pete Nash,
president del club de fans dels Beatles a la Gran Bretanya, no li agrada
gaire aquest nou Lennon, però es mostra condescendent: "No m'agrada que
només s'identifiqui John amb Imagine i l'habitació blanca. Per a mi, Lennon
era un rocker, és el millor que va fer. Però intento comprendre Yoko.
Ella l'estimava i el va veure morir davant dels seus ulls. Així que potser ella
sí que el recorda com un sant". En
l'afany de santificar Lennon com a ens autònom al marge dels Beatles
s'emmarca l'acord firmat per Yoko
per vendre on line les cançons de John. "Ell sempre va recolzar les noves
tecnologies. És meravellós que les seves cançons estiguin disponibles per a una
nova generació", ha justificat Yoko,
que als seus 72 anys segueix entestada a trobar nous mercats. Totes les botigues
on line podran vendre el catàleg de Lennon en solitari amb l'excepció d'una,
iTunes, la més popular. Fins a la data, ni el catàleg dels Beatles ni el
de McCartney i Harrison en solitari, estan legalment a la xarxa.
La gran jugada en el futur serà la revisió digital de tota la discografia dels
Beatles. Per vendre-la a la xarxa o abrillantar els vells discos compactes. Resulta
estrany, tenint en compte que els Beatles és el grup més buscat a internet
--John (44%), Paul (40%), George (15%) i Ringo (1%)--,
tant problema per comercialitzar la música més rendible del món. El 2004, els
Beatles col.locaven només als EUA dos milions d'unitats del seu fons de
catàleg i el recopilatori 1 supera els 12 milions d'unitats. Un extraordinari
poder comercial que des de la mort de Brian
Epstein, el 1967, està sempre en un laberint legal. iTunes, pertanyent
a Apple Computer, ha estat exclosa de l'operació Lennon per l'enfrontament
que manté als tribunals amb la companyia dels Beatles, Apple Corps,
que reclama compensacions per l'ús del nom. John
Lennon i els Beatles sedueixen un mercat enorme --"somiadors d'ahir,
pragmàtics d'avui", afirmen els publicitaris-- al qual resulta més fàcil vendre
coses embolicades amb melodies identificables. Quan fa 25 anys de la seva mort,
Lennon s'ha convertit en el producte que potser no va voler ser mai. El
seu mite està més viu que mai, però el somni dels 60 es va acabar fa temps. I
Yoko Ono ho sap
|