Un
sol exemplar de Let it be... naked, el disc que elimina tots els
vestuaris orquestrals de Phil
Spector i
mostra la nua realitat dels Beatles en les sessions del 1968, va arribar
a Barcelona fa uns dies. Res de missatgers. La va portar en mà un empleat d'EMI,
amb ordres expresses de custodiar-la fins que la nova versió del clàssic, publicat
originalment el 1970, arribi a les botigues el 17 de novembre. Avui, l'escolta
només és possible a porta tancada a les oficines de la multinacional. Ni tan sols
a internet s'han produït filtracions. Quan
fa més d'un any es va anunciar el llançament, els fans van donar per fet que es
tractava de la versió original del disc Get back, produït per Glynn
Jones i descartat el seu dia pels mateixos Beatles, llavors
en plena fase d'autodestrucció. Però no. Let it be... naked no rescata
la història, sinó que la reescriu. No només corregeix Spector
i elimina el seu avui desfasat mur de so, fet de cordes, vents i cors celestials.
També esmena el repertori elegit per Jones
i fins i tot mescla diverses preses d'una mateixa cançó fins a aconseguir, segons
els enginyers de so, "el millor Let it be possible". OBSESSIÓ
DE McCARTNEY Des d'aquest punt de vista, és més un treball d'enginyeria sonora
que d'arqueologia musical, amb tots els dubtes morals del món, ja que el que ara
veu la llum és fruit de l'obsessió de McCartney i el seu "monstruós
ego", com diu la revista Q. Davant de la desídia general, ell era l'únic
interessat el 1969 que els Beatles tornessin a la seva cruesa original,
volia gravar en directe sense afegits, com van fer el 1962 amb Please, please
me. Volia reivindicar el rock bàsic del grup davant la sofisticació de
Revolver (1966) o Sgt. Pepper's (1967). Tan gran era
la seva fermesa que ha trigat gairebé 34 anys a aconseguir-ho, quan ja només li
queda Ringo per convèncer i John ja fa 24 anys que no té la possibilitat
de replicar. | | Però
des del punt de vista estrictament sonor, Let it be... naked és
una experiència emocionant. Sense l'empremta de Spector,
The long and winding road, Across the universe, I
me mine i la mateixa Let it be adquireixen una calidesa
embolcallant. La guitarra acústica resplendeix per fi a Two of us
i For you blue. I quan la banda rockanroleja --Get back,
Dig a pony, I've' got a feeling, One after 909--
el so és clar i contundent. És com estar amb ells a la mateixa habitació. Beneït
per Paul i Ringo, aprovat per George abans de morir i amb
el beneplàcit de Yoko Ono,
que amb la seva presència en les sessions d'aquell disc va irradiar tota la zitzània
del món, Let it be... naked acosta l'oient al directe dels Beatles,
permet escoltar Lennon com a baixista ocasional i realça l'orgue i piano
elèctric de l'incommensurable Billy
Preston. Com a disc artificial que és, té encerts --la inclusió de
Don't let me down, que el seu dia va quedar fora de l'elapé en lloc
de les intranscendents Maggie mae i Dig it-- i grans
errors: l'obsessió per eliminar els sorolls força un barroer fade out en una presa
de Get back treta del famós concert del terrat. UN
CATÀLEG PER EXPLOTAR La publicació de Let it be... naked obre
pas a una de les poques possibilitats comercials encara no explotades per la companyia
i els hereus del grup: la remasterització de tot el seu catàleg, cosa que ja han
fet estrelles de la seva generació com Bob
Dylan i els Rolling
Stones. En els discos dels Beatles, gravats a l'edat de pedra
del rock'n'roll, hi ha instruments que no se senten. ¿És lícit recuperar-los?
Tant com restaurar la Capella Sixtina.
anar
a Let it be... naked
(1)
|