"Emperador",
titulava EL PERIÓDICO la notícia de la victòria republicana
del 5 de novembre que atorgava el poder absolut a Bush. Amb
clara majoria al Congrés i amb uns socis entregats al seu poder,
no hi ha res que pugui impedir a hores d'ara la política de
l'actual president dels Estats Units.
La política
imperial de Bush està prenent la forma d'un estat d'excepció
mundial que es caracteritza per la suspensió del dret on a ell
li vingui de gust o, el que és el mateix, per convertir la seva
voluntat en llei. El que Bush ha presentat com a intervenció
preventiva, eix del mal o justícia absoluta tradueix en la pràctica
una innovadora forma d'entendre la política segons la qual l'enemic
és el mal, i els conflictes d'interessos, atemptats al poble
americà. Si l'altre encarna el mal, no hi ha cap raó per tractar-lo
com un ésser humà. Tots els esforços mil.lenaris que han perseguit
humanitzar els efectes de la guerra, racionalitzar el tracte
als enemics vençuts, allunyar la justícia de la venjança, s'han
dissolt com un terròs de sucre davant la peregrina idea que
l'enemic és una realitat satànica, desposseïda de contorns humans.
PER EXPRESSARla
situació de l'home en un estat d'excepció, Kafka va recórrer
a l'animalització de l'home, a la transformació de l'home en
animal. La metamorfosi comença així: "Un matí, després d'un
son intranquil, Gregor Samsa es va despertar convertit en un
monstruós insecte" (utilitzava la mateixa paraula que els nazis
farien servir després per designar els jueus). Bush ha recuperat,
sense saber-ho, una figura arcaica del dret romà, la de l'homo
sacer, que és l'home-sense-drets, el condemnat sense dret a
judici previ, que qualsevol pot detenir, transportar a Guantánamo
com una bèstia o enviar-li un míssil, com als sis suposats membres
d'Al-Qaida del Iemen o fer-lo desaparèixer com a l'Afganistan.
Aquesta
buidor de la política cap a la qual camina el nou emperador
té l'origen en l'escassa legitimació del seu poder. Si resulta,
en efecte, que només han votat un 37% de ciutadans i que el
seu partit s'endú el 50% de votants, el poder de Bush s'assenta
en el 17% de la ciutadania nord-americana, i vol dir que no
l'han votat ni dos de cada 10 electors. Ens estem acostant a
una democràcia sense demos, sense poble. Això significa que
la política no neix d'una ciutadania políticament formada i
que no s'ha de córrer el risc de sotmetre les decisions que
es prenguin a una massa crítica exigent. Ningú discuteix la
legalitat del resultat, però la democràcia distingeix entre
legalitat i legitimitat. La legitimitat és un concepte moral
i consisteix a recordar al poder que es deu a tots els ciutadans,
a l'opinió pública ben formada i lliurement expressada.
|
|
La democràcia
viu d'aquesta tensió, per aquest motiu està obligada a promoure
la participació, respectar les minories i reconèixer el paper
de l'oposició. Si el poder només recolza en tot just dos de
cada 10 ciutadans, es pot sospitar que aquest sistema polític
és un joc entre polítics, però sense demos. La passió política
de la família Bush xoca amb el desinterès dels ciutadans. L'estupor
es dissipa quan es constata que el que es ventila en política
és el comerç d'armes, els serveis financers, la petroquímica
i l'alta tecnologia, negocis en què està ben assentada aquesta
poderosa família. Per fer aquest viatge no es necessita el poble;
n'hi ha prou que s'hi interessin socis solvents.
Encara que
la política de l'imperi és cada vegada més descarada, necessita
presentar-se honorablement. Per això ni tan sols aquest Bush
ha negligit la retòrica. Ha buscat en el sentiment religiós
la complicitat que la seva comprensió de la política com a negoci
li negava: s'ha inventat el conservadorisme compassiu per ocultar
precisament el sofriment gratuït que genera la seva política
bèl.lica.
LA VICTÒRIA
de Bush hauria de provocar alarma general. Cal reconèixer a
l'imperi americà la capacitat d'anar dos passos al davant i,
per tant, d'assenyalar la ruta a seguir. La perspectiva d'una
democràcia sense demos, sense poble, sedueix els polítics, i
aquest Bush, del qual els analistes destaquen la seva escandalosa
vacuïtat ideològica, tindrà seguidors.
I és que
la política és cada vegada més el govern de les coses (sobretot
del mercat). Enllà queda la visió compassiva que va tenir el
republicanisme americà i que un ministre de Lincoln resumia
així a Karl Marx: "Els nostres principis ens obliguen a aplicar
la mateixa justícia a tots els éssers humans, i comptem amb
les beneficioses conseqüències dels nostres esforços per merèixer
el suport dels nostres conciutadans, així com el respecte i
l'amistat del món sencer".
Reyes
Mate
'El Periódico' 25 novembre 2002 |