Enfront de
la xarxa creada per la societat civil, la fàbrica hi oposarà el
seu sistema.
'Can Fabra'
es convertirà en una fàbrica que ho proporcionarà tot al seu obrer:
assistència mèdica, economat, guarderia pels fills dels obrers
(la 'Casa-Cuna')
clubs d'esports, entitats de lleure... tot un complex societari
que pretén allunyar l'obrer de la seva classe.
Més enllà dels elements positius que tenia aquesta organització
social creada per la fàbrica, cal que tinguem en compte la veritable
voluntat del patró a l'hora de crear-la. Basat en una mena de
paternalisme, l'objectiu era donar a l'obrer tot allò que necessitava
i convertir la fàbrica en el centre absolut de la seva vida. La
fàbrica li donava el jornal, però també hi podia comprar més barat,
deixar els fills quan es treballava, jugar a futbol després del
treball, trobar-se amb els companys per jugar al dòmino, etc.
La fàbrica es converteix en productora i en controladora de la
vida del seu treballador.
Seria excessiu parlar de colònia a Sant
Andreu, i a 'Can
Fabra', però el precepte original no deixaria
de ser el mateix.
És per aquest
motiu que un dels sobrenoms que tindrà la 'Fabra
& Coats' serà "can
mamella". Certament, aquest no era el sobrenom més
utilitzat a l'època ja que la gent parlava de "la
fabra", "ca
l'alzina" (en referència a una d'aquelles fàbriques
precedents i fusionades) o, senzillament "la
fàbrica".
Però "can
mamella" és un àlias interessant ja que és molt il·lustratiu
del que era la fàbrica: tothom en xuclava, i ho podia xumar tot,
la setmanada, l'alimentació i l'oci. Aquest és un sobrenom positiu,
força exemplificador de la importància que a Sant
Andreu ha tingut sempre el que ara en diem Can
Fabra. No podem oblidar que és una fàbrica situada
al mig del poble i no més enllà de les vies dels trens, i que
fou la primera gran fàbrica andreuenca.
No podem deixar
de parlar dels conflictes que hi hagué al llarg de la seva història,
tot i que no fou una fàbrica molt conflictiva, podem destacar
vagues durant la dècada dels anys deu i, sobretot, les convulsions
que provocà els consecutius expedients de regulació dels anys
setanta i vuitanta, que causaren vertaders traumes a molts andreuencs.
|
|
Amb tot, la
fàbrica continua éssent la fàbrica. Les societats s'articulen
en relacions de molt diversos tipus, bàsicament econòmiques i
culturals, però també s'articulen amb el territori amb uns fils
molt més subtils que entren en la intimitat de les persones i
dels grups socials, les classes. La fàbrica, com a element protagonista
de la contemporaneitat, és un referent en la vida social de milers
de pèrsones i es converteix en molt més que una simple productora,
ja que la fàbrica representa la vida de qui hi ha treballat, la
seva escola i el seu referent generacional.
'Can
Fabra' n'és un exemple ben clar a Sant
Andreu de Palomar: malgrat expedients de regulació, malgrat
la feina malpagada i els abusos, les decepcions i les hores davant
d'una màquina, els antics treballadors de la fàbrica es varen
volcar en la reivindicació de la seva recuperació:
Can Fabra pel poble!, cridaven.
I perquè?
Que té 'Can
Fabra' que no tinguin milers de fàbriques de
tota Catalunya? Doncs té milers de vides tancades entre quatre
parets. Milers de trocets de vides d'obrers que, malgrat les decepcions,
senten "ca
l'alzina" com una part
indestriable de la seva existència, perquè les parets i les xemeneies
han superat la seva condició arquitectònica per assolir-ne una
de sentimental que és molt més important.
Una fàbrica no són els fils ni els quadres de producció sinó el
sofriment, les alegries i el trauma que han generat.
Per tots aquests
motius, entrar a la fàbrica que encara queda mitjanament en actiu
va convertir-se en una experiència única: tocar les parets, observar
les inmenses xemeneies i descobrir racons plens de pols significava
entrar en la dimensió dels sentiments i en les percepcions més
íntimes de milers de persones que van fer de la fàbrica
un model de vida i que, a partir de la fàbrica entenien la societat,
amb les seves meravelles i els seus horrors.
Jordi
Rabassa
|