La conversió d'antigues
fàbriques i espais en desús en centres per a la creació és el projecte municipal
més ambiciós en l'àmbit de la cultura, en una ciutat amb un dèficit històric d'espais
de treball per als artistes. Inicialment, el projecte preveia rehabilitar 10 edificis,
que s'han reduït a 7 i que sumen un total de 30.000 metres quadrats. Entre ells,
la joia és la nau central de la fàbrica Fabra i Coats de Sant Andreu, amb 12.000
metres quadrats. L'Institut de Cultura (Icub) està immers en un debat amb l'objectiu
de definir els objectius i la gestió d'aquest espai, que s'obrirà a principis
d'any a projectes experimentals relacionats amb la música.
La convocatòria
per a l'ús de part de les instal.lacions durant els prò- xims dos anys (abans
que comencin les obres definitives) s'obrirà en breu i afavorirà propostes musicals
de caràcter experimental, però encara no és clar com es durà a terme la selecció.
"La planta baixa i el primer pis també acolliran projectes en l'àmbit de les arts
escèniques, del disseny i activitats multidisciplinàries --explica Sergi Díaz,
coordinador del pla per a la Fabra i Coats--. La idea és que esdevingui un laboratori
de proves i que la convivència entre diferents disciplines acabi definint el projecte
final".
Dijous
passat, representants de fàbriques de creació de Madrid, Berlín, Londres i Marsella
van exposar els seus projectes a la sala d'actes de Fabra i Coats davant una audiència
formada per artistes i gestors culturals. La cita va coincidir exactament amb
el segon aniversari del desallotjament d'una nau okupada a Poblenou, La Makabra,
que s'havia convertit en un centre de referència de l'activisme cultural. El polèmic
desallotjament va posar en evidència la falta d'espais per a la creació a Barcelona
(Poblenou ha passat de 115 a 7 tallers en deu anys) i va inspirar precisament
el naixement del projecte de les fàbriques de creació.
VARETA
MÀGICA "No hi ha una vareta màgica que converteixi 30.000 metres quadrats de
sòl industrial en un florit jardí de creació --va dir la directora de la sala
Almazen del Raval, Macarena González de la Vega, durant la seva intervenció a
Fabra i Coats--. S'haurien de considerar també fàbriques o motors de creació els
espais, estudis, col.lectius i artistes que durant anys han desenvolupat la seva
activitat a la ciutat".
| |
El dramaturg Roger Bernat
va plantejar que la xarxa de teatres públics hauria de funcionar com a laboratori
i, si no, s'hauria de pensar, va dir, a anar-los tancant.
Davant l'escepticisme
de molts creadors, el delegat de l'Icub, Jordi Martí, admet que les fàbriques
de creació no resolen totes les necessitats dels artistes i recorda que el projecte
no només es limita a rehabilitar equipaments públics, sinó que s'estudien altres
iniciatives, com la que preveu posar en contacte els creadors amb propietaris
de locals en desús per a la seva ocupació temporal.
La
Central del Circ, ubicada temporalment sota una carpa al Fòrum, és l'únic espai
del projecte de fàbriques per a la creació que ja està en funcionament. L'Illa
Philips, a la Zona Franca, ha obert una convocatòria entre els professionals de
la dansa per a la seva gestió; també han començat les obres d'ampliació a Hangar
(Poblenou) i l'Ateneu 9 Barris; La Escocesa, també al Poblenou, sobreviu gestionada
pels pocs artistes que resisteixen la pressió urbanística, i queda per assignar
un solar per al Work Box, una iniciativa privada per llogar contenidors industrials
com a tallers.
LA NAU IVANOW Al marge de la iniciativa municipal, al
barri de la Sagrera funciona des de fa deu anys la Nau Ivanow, una antiga fàbrica
de pintures adquirida per l'arquitecte i fotògraf Xavier Basiana. "Tenia la referència
de The Factory d'Andy Warhol i vaig voler iniciar un espai per a la creació, la
producció i la difusió de la cultura --explica--. No sabia si funcionaria i m'hi
vaig llançar sabent que només podia pagar la hipoteca cinc mesos". Basiana ha
ofert a l'ajuntament la possibilitat que la fàbrica torni a ser de titularitat
pública a canvi que inverteixi en la seva ampliació i li permeti seguir gestionant
l'espai durant els pròxims 20 anys.
El debat sobre el disseny de les fàbriques
de creació coincideix amb un dels moments de més activisme artístic a la ciutat.
La creació de la plataforma Cultura de Base i iniciatives com Indisciplines, la
marató reivindicativa organitzada dissabte passat de l'Associació d'Artistes Escèniques,
confirmen el paper indissociable entre l'artista i el seu entorn.
|