Can Ricart
s'ha salvat. Aquest és el resum de la proposta de l'Ajuntament
de Barcelona. El 67% del recinte fabril del Poblenou es conservarà
i, afortunadament, l'incendi que s'hi va produir després de la
presentació del pla municipal no sembla que hagi causat uns danys
irreparables. La capacitat d'unir voluntats en col.lectius tan
diversos com són veïns, historiadors, industrials i artistes ha
donat el seu resultat. Sense ells, l'estiu passat el recinte hauria
sucumbit a les excavadores. Deu haver estat dur negociar amb el
propietari. Els seus interessos econòmics, legitimats pel pla
22@, deuen haver fet anar de bò- lit tant tècnics com polítics.
Aquesta és la impressió quan es llegeix la premsa.
Llavors, ¿com
és que la Plataforma Salvem Can Ricart ha rebutjat el projecte?
El concepte de valor històric més estès entre càrrecs públics,
tècnics i fins i tot entre alguns historiadors, s'ha basat en
una idea museística del passat. Tot allò que es pot catalogar,
datar i col.leccionar és la base de la majoria d'operacions de
conservació. El resultat és una tendència a la momificació. ¿Val
la pena conservar fàbriques buides de treballadors, tallers orfes
d'artesans, estudis despullats d'artistes? L'autèntic valor patrimonial
ve determinat per la relació indissoluble entre l'espai i els
usos socials que el caracteritzen.
No hem de
caure en el romanticisme, ni l'arquitectònic, ni el social. No
obstant, un estudi qualitatiu dels llocs de treball desapareguts
per l'operació Diagonal, Fòrum i 22@ ens dirà que la ciutat ha
perdut artesans i tallers amb tècniques pròpies. El temps va mutar
fàbriques en vivers, on creativitat i producció convivien. Can
Ricart acollia en un mateix lloc videocreadors i una cereria artesana,
artistes de taller, fusters i metal.listes. La trama microurbana
creava espais i racons per a uns i altres.
L'ADEQUACIÓ
dels usos és el que dóna sentit a la seva existència, però s'ha
de fer des de la histò- ria en minúscula. Les sinergies, un sistema
de motllos semimanual que ningú més utilitza, etcètera. Cap catàleg
patrimonial serà capaç de donar valor a tots aquests fets, que
són els que poden justificar la seva conservació activa. Els tallers
es poden reubicar i els treballadors, prejubilar o recol.locar.
Però es perd un intangible, el conjunt. I això ho perd la ciutat.
Per conservar Can Ricart no n'hi ha prou de rescatar les naus.
Es necessita crear relacions entre el que necessita el barri,
tant si són guarderies com geriàtrics, el que necessiten els industrials
i el que necessita la ciutat.
|
|
Hi ha el perill
de tematitzar el Poblenou creant rehabilitacions buides. Serien,
tal com afirma Juan José Lahuerta a Destrucción de Barcelona (editorial
Mudito & Co), "com closques després que se n'hagi xuclat la carn,
xarrupat tot el que de sucós, suculent, substanciós tenien a dins".
Per una altra
banda, cada vegada es posen més dificultats als creadors. Al Poblenou
s'han perdut 23 centres de producció artística i quatre més estan
en perill; només un parell quedaran en actiu. Se'n poden trobar
motius: sorolls, olors, convivència complicada, lloguers sense
actualitzar, falta de condicions de seguretat, etcètera. La casuística
concreta pot acabar justificant un autèntic èxode de massa grisa.
Els creadors trobaran una altra ciutat o una altra activitat perquè,
afortunadament per a ells, s'emporten el seu capital. La que hi
perd és Barcelona. La capacitat creativa és un dels actius més
prometedors en l'economia actual. Avui la balança marca un clar
dèficit pel que fa a espais per a creadors i petits tallers.
La ciutat
està enlluernada pel poder dinamitzador dels centres culturals.
Sorgeixen museus i fundacions culturals, amb uns importants pressupostos,
que exhibeixen, estudien i difonen cultura, tant si és disseny
com art precolombí, ciència o gastronomia. Aquestes plataformes
de visualització cultural semblen generar uns beneficis que les
fan desitjables: turisme de qualitat, inversions financeres, rehabilitació
de les zones pròximes...
LA BONDAT
del plantejament contrasta amb la perversitat dels resultats.
Estem edificant centres culturals sobre la runa de llocs de producció
cultural. El famós Eixample ja no és econòmicament accessible
perquè els nostres dissenyadors hi exportin el seu talent. Les
franquícies ocupen el seu lloc. A Can Ricart, la Casa de les Llengües
s'alçarà sobre les restes de Can Font, on havien treballat fins
a un total de 25 artistes i artesans. Perdem centres de cultura
i guanyem centres culturals. Podem arribar a no tenir res a exhibir
si seguim fent fora creadors, artistes i poetes.
Encara no
s'ha salvat Can Ricart. Avui sembla més un animal dissecat, amb
aparença però sense vida. Podrà ser catalogat, però es quedarà
per sempre immòbil. Encara estem a temps d'evitar-ho entre tots,
i crec que Barcelona ho necessita.
|