Responsables
de la cultura i l'urbanisme francesos van manifestar aquest divendres a París,
en el debat 'Barcelona, el contrapunt' el seu temor que la capital catalana es
converteixi 'en un parc d'atraccions per a turistes'. Així es van expressar el
director de l'Institut Francès de Barcelona, Pierre Renaud; el director de l'Institut
Francès de València, Pascal Letellier, i l'arquitecte marsellès Charles Bové.
En el debat, també hi participaven artistes catalans, com el pintor Jaume Xifra,
el director artístic de la Fira de Tàrrega, Jordi Colominas, i el músic Tres.
La trobada es feia al voltant del reportatge sobre Barcelona de la revista 'Stradda',
dedicada a les arts del carrer.
'La ciutat està en una veritable transició.
A la fi del síndrome postolímpic', va resumir Pierre Renaud, responsable de l'Institut
Francès de París, que no estava anunciat a la taula, però va intervenir des del
públic en una de les sales de la Maison de Métallos, un espai cultural ubicat
en un antic centre sindical metal·lúrgic del barri de Belleville. 'La joventut
té dificultats per trobar espais de creació, tot i que aquests s'estan normalitzant',
va afegir Renaud.
'La joventut catalana ha descobert també les virtuts
d'Europa. I quan tornin, al cap de cinc, sis anys, reinventaran la vida creativa
de Barcelona', va concloure en clau optimista el responsable de la programació
cultural francesa a la capital catalana.
Per la seva part, el director
de l'Institut Francès de València, l'historiador i sociòleg de l'art Pascal Letellier,
que ha escrit el reportatge sobre Barcelona a la revista trimestral 'Stradda',
va considerar que 'aquesta ciutat espectacle, transmesa a través de la publicitat,
s'està descobrint amb les seves contradiccions i, cada cop més, dificultats per
espais alternatius'.
| |
Letellier, que en el seu reportatge entrevista al coreògraf Juan Eduardo López,
l'artista gastronòmic Antoni Miralda, el músic experimental Tres i l'antropòleg
Manuel Delgado, va comentar que 'tot i que les autoritats preparen nous espais,
els artistes es queixen que no poden treballar en llibertat', en referència a
la normativa urbanística cada vegada més estricta.
Un altre dels convidats,
l'arquitecte marsellès d'origen català Charles Bové, va destacar 'l'estat de gràcia
que va durar fins els Jocs Olímpics i el somni que hi havia de poder fer a les
ciutats franceses el que es veia a Barcelona'. 'Però, com a les totes les ciutats
d'èxit, hi va acabar arribant el diner', va lamentar Bové, que va explicar una
conversa que va tenir sobre aquest tema amb el dissenyador Xavier Mariscal en
el període dels Jocs.
El director artístic de la Fira de Teatre de Tàrrega,
Jordi Colominas, es va manifestar en la mateixa línia afirmant que 'la ciutat
de Barcelona corre el perill de convertir-se en un parc temàtic' i va posar com
exemple la transformació social del Mercat de la Boqueria. 'Tinc la sensació que
no és el millor moment, encara que es comencen a trobar creadors que van en una
altra direcció', va donar com a símptoma d'esperança Colominas.
Mentre
es produïa aquest intercanvi d'impressions, en una de les parets de la sala es
projectaven peces de dansa al carrer captades al Mercat de Tàrrega, de les intervencions
aïllant el soroll i exhibint el silenci del músic Tres i de les 'performances',
els anys seixanta i setanta, dels Catalans a París, un grup format per Jaume Xifra,
Antoni Miralda, Joan Rabascall i Benet Rossell, que segons Letellier, 'van influir
en les arts al carrer a França'.
L'encontre estava organitzat per l'associació
Hors les Murs, Centre Nacional de Recursos de les Arts del Carrer i les Arts de
la Pista, que rep el suport del ministeri de Cultura francès i publica la 'Stradda'.
|