Al barri
de la Sagrera no hi havia camp de futbol i els infants havien
de travessar el pont sobre les vies i anar als solars que
feien frontera amb la Verneda. A molts pares no els feia gaire
gràcia. Havien fet l'esforç d'ensenyar als fills a moure's
amb competència per la trama contínua de voreres i semàfors
de la ciutat, i ara resultava que preferien la sinistra estació
de mercaderies i els solars dispersos que s'estenien a banda
i banda del pont, el lloc perfecte per als perills més indeterminats.
Era un
paisatge de frontera, de ciutat a mig fer, que avançava cap
a la seva perifèria a cop de blocs de pisos i que de tant
en tant es deixava forats on creixien en estreta competició
els matolls i la runa. N'hi havia que s'arreglaven com a camps
de futbol on la canalla d'arreu de l'àrea metropoliana somiava
amb futurs camps de gespa dalt de la Diagonal. Altres solars,
els més afortunats, esdevenien parcs i places públiques. Però
molts van esperar durant anys amb l'única companyia d'algun
Seat 124 a mig desballestar.
L'últim,
el més abandonat i perifèric de tots, el plató perfecte per
a les pel·lícules sobre El Vaquilla o per als malsons suburbans
del Doctor Faust de la Fura dels Baus, ha hagut d'esperar
al 2004. Ara hi ha un estrany edifici triangular blau, seu
del Fòrum de les Cultures.
El centre
cultural Can Fabra va inagurar dijous l'exposició fotogràfica
Paisatges de perifèria, en què Manuel Álvarez Raigada, Sergio
Belinchon i Xavier Basiana fan una mirada sobre aquesta Barcelona
de frontera. Sant Andreu, la Sagrera i el disctricte de Nou
Barris són els llocs retratats en una exposició que fa vint
anys hauria estat una exposició de severa crítica social.
Avui, amb la ciutat ja compactada, amb la major part de racons
coberts per alguna clapa de gespa, ciment o formigó, sembla
una notaria nostàlgica d'allò que vam ser.