Entre
el 15 d'agost i el 2 d'octubre de 1928, ara fa 75 anys, Francesc
Macià, qui després seria President de Catalunya,
va ser testimoni il·lustre a la ciutat de l'Havana
de la preparació i cel·lebració d'una
assemblea de l'exili i l'emigració catalana a Cuba,
que va aprobar l'anomenda "Constitució
de l'Havana".
Es tracte
d'un document singular del constitucionalisme català,
l'únic no dissenyat i aprobat a Catalunya o atorgat
pel poder polític central, antecedent de l'Estatut
d'Autonomia actual.
En rigor,
aquest document va ser redactat quasi en la seva totalitat
del seu esperit i contingut per Josep
Conangla i Fontanilles, nascut a Montblanc,
vàries vegades president del Centre Català havaner.
Periodista destacat, havia arribat per primera vegada a Cuba
com a recluta en la desastrosa guerra de 1895 a 1898, i després
de la seva repatriació va resoldre tornar per a sempre
a la seva terra d'adopció.
Conangla insistia en que Catalunya no tenia res en comú
amb l'estat espanyol, al que qualificava com artificiós,
i recordava les diverses intentones d'independència
i la necessitat de que fos una tasca de totes les classes
socials.
En els
36 títols, dividits en 302 articles, del projecte constitucional
destacaven alguns aspectes que mereixen especial atenció.
Es reconeixien
els criteris "liberals" i democràtics de
Catalunya i s'advertia que "les classes econòmiques
altes" no havien servit convenientment al catalanisme.
Al mateix
temps, es feia una crida al "proletariat" per a
que no desconfiés de les consignes independentistes,
perquè amb l'independència s'alliberaran les
càrregues anteriorment imposades pel sistema econòmic
i polític.
En l'estructuració
del territori es revitalitzarien les Comarques, es suprimirien
les províncies i, bo i aconseguida l'efectiva independència,
Catalunya podria establir fòrmules confederals amb
"altres regions espanyoles", de parla catalana o
no, i a més a més aquest potencial es feia extensiu
especialment a Portugal.
El vot
seria directe, universal i secret per a l'elecció dels
càrrecs parlamentaris i municipals.
Les condicions per a ésser elector o elegible inclourien
la majoria d'edat i el saber parlar i escriure en català.
El Parlament
Català (en el que hi hauria una representació
especial de l'emigració) tindria una sola Cambra, doncs
es considerava que el Senat era una institució inutil
i compromesa amb el sistema monàrquic i absolutista.
Però el mètode electiu per a seleccionar el
Cap de l'Estat mitjançant sistema indirecte, votat
per una Assemblea de Compromissaris, electes pels Consells
Comarcals. Aquest sistema també s'aplicaria a l'elecció
del president del Tribunal Suprem.
El treball
(per professió o ofici) seri una obligació fins
i tot pels rendistes.
L'activitat
econòmica estaria fomentada per l'actuació d'associacions
professionals, seguint els models anglès i austríac.
Es prohibiria explicitament la mendicitat i la vagància.
|
|
La jornada
laboral seria de vuit hores amb assuet sabatí "a
l'anglesa". El treball estaria prohibit als menors de
16 anys i el nocturn no permès per a les dones i els
menors de 18.
L'enssenyament
estaria dividida entre la primària (obligatòria
i gratuïta) i la secundària, la superior i la
tècnica (de lliure organització, però
sota la regulació de l'estat). Es desterraria l'enssenyament
tradicional de tipus passiu i memorístic.
A part
del català obligatori, s'impartirien cursos de castellà
(també obligatori) i dos idiomes optatius, un d'ells
obligatori.
Qn quant
a la relació entre el poder civil i l'eclessiàstic
s'establiria una separació total entre l'Esglesia i
l'Estat, bo i que es reconeixia l'arrelada tradició
catòlica de la majoria dels catalans.
Alguns
costums que es consideraven bàrbares o identificades
amb un espanyolisme indesitjable, com ara la boxa o les curses
de braus, serien prohibides.
Bo i acabades
des febrils jornades de la visita de Macià, les activitats
dels catalans independentistes a Cuba es varen mantenir espectants
dels canvis polítics a Catalunya i a Espanya. Les rialleres
perspectives de les reunions independentistes de l'Havana
varen rebre un nou ímpetu quan la monarquia espanyola
anava caient pel seu propi pes, primer amb l'abandó
de Primo de Rivera i després am l'abdicació
d'Alfonso XIII l'aril de 1931.
Malgrat
tot, l'espectacular entussiasme de la simultània declarció
de les Repúbliques espanyola a Madrid i la catalana
a Barcelona, es va veure defraudat, sobretot a l'Havana, per
l'evolució posterior de la política de Macià.
Conangla va reflectir després aquesta preocupació
en una sèrie de publicacions posteriors en les que
deixava traslluir el seu des-ànim. Tractava d'explicar
que el separatisme català no havia setit mai odi pels
altres pobles hispànics, sinó que simplement
havia tractat de sublimar unes ànsies de llibertat
que també hevien estat suprimides en la resta d'Espanya.
Conangla creia que durant la guerra civil els líders
catalans havien actuact amb certa pussilanimitat i que Madrid
no hauria estat llavors en condicions d'oposar-se a una decidida
política independentista catalana.
Certament dur amb Macià, considerava que no havia actuat
d'acord amb les possibilitats de futur, ja que el govern central
mai no havia aconseguit donar plenes satisfaccions als catalans
pel "mètode de la concessió", com
així es qualificava l'Estatut amb que es va diluir
la independència.
La resta
és Història. La lectura de l'esperit i la lletra
d'aquella Constitució és un fructífer
exercici en les circumstàncies d'avui, quan Catalunya
es sent insatisfeta amb les limitacions de l'autonomia i els
Govern Basc amenaça amb una solució més
radical. Mentre, Madrid respon amb l'immovilisme.
El tema dominarà les eleccions pel govern autònom
de Catalunya, previste pel novembre.
Joaquin
Roy
El Nuevo Herald,
29 d'agost de 2003. Barcelona
jroy@miami.edu
|